? ??????????????Last Beat? ????? ?? ???Rating: 4.3 (6 Ratings)??3401 Grabs Today. 6923 Total Grabs. ??????
Preview?? | ??Get the Code?? ?? ?????Colorful Twist? ????? ?? ???Rating: 4.5 (66 Ratings)??2360 Grabs Today. 28501 Total Grabs. ??????Preview?? | ??Get the Code?? ?? ????1?? ???????? BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS ?

Wednesday, February 2, 2011

keadaan dunia makin meruncing

bila baca paper aku rasa sedih dan insaf sangat. bagi aku dua perkara ini buat aku takut. Banjir kat Johor ngn pergolakan kat Mesir.

banjir kt johor bagi aku terburuk laa. dan aku rasa beruntung sangat bila umah kampung aku tu tak pernah tenggelam dek banjir sbb ada kat kawasan tinggi. macam mana laa berada kat pusat pemindahan tu. of kos serba kekurangan. bab tandas dan makan mesti sukar buat orang yang ada kat pusat tu.

pastu bila aku baca blog mama qiestina rasa simpati sangat kt dia. dia salah sorang yang terpaksa menginap kt pusat pemindahan ni. bila dia cerita pasal umah dia yang ditenggelami air sampai bumbung umah, aku dah terbayangkan barang2 dalam umah tu. rosak dan semestinya ia tidak mcam dulu lagi. buat mama qies, hanya ucapan sabar jer mampu saya ucapkan.

pastu dalam paper tu jugak ada gmbr kereta yang telah hanyut. ya allah aku rasa kesian sngt kt tuan empunya. segala harta benda sumer musnah. nak mulakan hidup baru tu semestinya guna duit yang banyak. mujur ada PM kita, katanya akan diberi sumbangan untuk baik pulih kediaman yang telah rosak.

satu hal kt Mesir plak. nasib pelajar Malaysia amat terancam. bila baca kisah mereka, ada yang terpaksa berlapar sehingga mendapat gastrik sbb bekalan makanan memang tidak mencukupi. bukan itu sahaja, bekalan letrik, air dan internet memang terputus terus.

bagi yang tiada duit tunai, nasib mereka amat tipis. salah satu pelajar Malaysia yang asal dari Kelantan telah berjaya pulang ke tanah air dengan bantuan ibu rakannya. mujurlah emak kawannya itu ada kad kredit jadi mereka bolehlah beli tiket. bagi yang tiada kesian sangat sbb sistem perbankan kt sana dah dibekukan. sebarang urusan pengeluaran duit memang tak boleh dilakukan lagi.

ada juga yang tidak tido smpi tiga hari. sbb nye mereka terpaksa bergilir2 jaga keselamatan mereka. oh ya, kat sana pelajar dinasihatkan berada dalam berkumpulan.mereka akan bergilir2 menjaga rumah, yelah sape yang tak takut bila tiba-tiba jer tengah malam ada yang mengetuk pintu rumah..ngeri...bila intai ke luar tingkap, boleh lihat askar Mesir dgn senapangnya dan kereta kebalnya. tu tak termasuk lagi dengan penjenayah yang selamba badak usung senapang ngn parang.

lagi-lagi bila banduan terlepas dari penjara. bayangkan orang yang sejahat itu berlegar-legar dikawasan umah korang. klu aku, orang gila pun aku dah berlari ketakutan, ni kan pula banduan.

diharap keadaan ni sumer kembali pulih.dan aku juga berharap bantuan yang akan diberikan tidak akan putus. kesian sangat mereka. dan aku sangat bersyukur berada di bumi Malaysia

1 love purple:

[-suziey-] said...

takziah utk qis..smga dia tabah hadapi dugaan Allah ni..mmg klu dh tenggelam abis tu jgn harap la brg2 nk selamat..haih..ni sbnrnya ingatan Allah utk hambaNya agar sentisa ingt dan bersyukur pd rezekiNya..bila jadi bencana alam mcm ni..kuatkan iman dan redha dgn ujian ni utk tingkatkan lagi ketaqwaan kita..

hmm..smga rakyat kt kat mesir slmat dr bahaya..